پوتین و اردوغان: گروه‌های تروریستی مشمول توافق آتش‌بس سوریه نیستند

ولادیمیر پوتین (چپ) و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه دربارۀ آتش‌بس سوریه تلفنی گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در گفتگویی تلفنی تأکید کردند که گروه‌های تروریستی مشمول توافق آتش‌بس در سوریه قرار نگیرند.

ارتش سوریه اعلام کرد بر اساس توافقی که میان دولت این کشور و مخالفان مسلح امضا شده، از نیمه‌شب پنج‌شنبه 30 دسامبر(9 دی) آتش‌بس سراسری در سوریه برقرار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از ارتش سوریه، گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های وابسته به آن‌ها مشمول آتش‌بس قرار نمی‌گیرند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پنج‌شنبه گفت هر گروه مسلحی در سوریه که آتش‌بس را رعایت نکند، گروه تروریستی تلقی می‌شود.

به گفتۀ ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه دربارۀ مذاکرات آتی در مورد سوریه که قرار است در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، گفتگو کرده‌اند.

ارتش سوریه اعلام کرد از نیمه‌شب 9 دی آتش‌بس سراسری برقرار می‌شود

مخالفان سیاسی سوریه مستقر در ترکیه نیز در بیانیه‌ای از این آتش‌بس سراسری استقبال کرده و خواستار آن شده‌اند همۀ طرف‌ها برای برقراری و حفظ آن تلاش کنند.

گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه، در بیانیه‌ای اعلام کرد «ارتش آزاد سوریه» به‌عنوان ائتلاف مخالفان مسلح آتش‌بس را پذیرفته است.

اسامه ابو زید، سخنگوی گروه موسوم به «ائتلاف سوریه آزاد» در آنکارا گفت مخالفان آتش‌بس را رعایت می‌کنند و در مذاکرات آتی آستانه شرکت خواهند کرد.

وی افزود «ائتلاف سوریه آزاد» دیداری با نمایندگان دولت سوریه در جریان مذاکرات آتش‌بس نداشته است.

وزارت خارجۀ ترکیه نیز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور و روسیه به‌عنوان تضمین‌کنندگان آتش‌بس سراسری در سوریه عمل خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «با این توافق، طرف‌ها (دولت سوریه و مخالفان) توافق کرده‌اند همۀ حملات مسلحانه ازجمله حملات هوایی را متوقف کنند» و همچنین متعهد شده‌اند مناطقی را که در کنترل خود دارند، گسترش ندهند.

جمعۀ گذشته، پوتین اعلام کرده بود روسیه، ایران و ترکیه و همچنین رئیس‌جمهور سوریه موافقت کرده‌اند تا در گفتگوهای صلح سوریه در پایتخت قزاقستان شرکت کنند.

انتظار می‌رود این مذاکرات در اواخر دی‌ماه (اواسط ژانویه 2017) در پایتخت قزاقستان برگزار شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku